keskiviikko 23. marraskuuta 2016

SijoitusOy - kolmen tähden osakepoimintaa

Tänään aamulla kirjauduttuani Sharevilleen kohtasin seuraavan iloisen näyn:



Kolme tähteä tarkoittaa, että olen Sharevillen käyttäjistä parhaiten tuottaneessa kymmenyksessä. Koska tämä lysti saattaa olla jo huomenna 24.11. ohi, tämä kirjoitus on tehtävä tänään.

Sijoitus-Oy:n Shareville-salkku on ollut nähtävillä toukokuun alusta asti. Aluksi liikkeet olivat vaimeat, mutta ajan myötä kun osakepaino nousi, päästiin kunnolla vuoristoradan kyytiin. Elokuun alusta alkoi syntyä reipasta pesäeroa indeksiin ja eilisen päätteeksi salkku oli 18,99% voitolla. OMXHPI on vastaavassa ajassa noussut 7,20%.

Olen sijoittanut jo vuosia, mutta aggressiivista osakepoimintaa olen tehnyt vasta vuoden. Miten näin hyvään tulokseen pääsee?

1) Tuuri - monellakin tapaa.

Ensinnäkin Sijoitus-Oy:n salkun avauksen ajoitus oli tilanteessa, jossa indeksi oli em. 7,2% alempana kuin nykyhetkenä. Tämä on merkittävää, sillä nykyhetkelläkin indeksi on vielä reilut pari prosenttia alempana kuin vuoden alussa. YTD-vertailussa saan siis suurimpaan osaan sijoittajista usean prosentin kaulan heti lähdössä.

Toiseksi salkkuuni mahtuu ainakin Nordnetin lappujen osalta melkoinen onnenkantamoinen. Olin haalinut Nordnettia pitkään pitoon osinkoja varten edullisella hinnalla. Tähän päälle oli ensin tullut n. 10% nousut ja päälle vielä 25% preemio. Koko tuotostani tämän piikkiin voi laittaa ainakin prosentin tai pari.

2) Inspiroidun viisaammistani

Toisin sanoen: Katson mitä hyvää track-recordia omaavat henkilöt oikealla rahallansa tekevät. Sharevillessä ei pelata monopolirahalla vaan ihmisillä on siellä oikeata rahaa pelissä. Pyrin jäljittelemään sellaisia henkilöitä, jotka pystyvät saavuttamaan ylituotta hajautetulla salkulla. Hajautus on tärkeä pointti, sillä periaatteessa "kaikki mustalle" sekä "koko rahalla 8x bullia"-strategioiden täytyy tilastotieteen sanelemana toisinaan toimia.

3) Kylmähermoisuus

Olen päättänyt vaurastua. En kanna huolta siitä, miltä tilanne kullakin hetkellä näyttää vaan uskon että saan homman maaliin. Tällainen (terve?) itsevarmuus tarkoittaa, etten hötkyile tai menetä yöuniani joka kerta kun lasketellaan muutama prosentti kaakkoon siitäkään huolimatta että käytännössä koko omaisuuteni on tällä hetkellä osakkeissa. Seuraan Sharevilleä ja huomaan että vaikka useimmilla maneerit on samanlaisia kuin itselläni, sekaan mahtuu myös niitä jotka ainakin sanovat heittäytyvänsä myyntilaidalle koska pää ei kestä kurssilaskua.

Oma henkilökohtainen taito ei todellakaan mahdu edelliselle listalle. Pikemminkin näyttäisi siltä että nimenomaan niissä poiminnoissa joissa olen oikeasti käyttänyt omaa "analyysiani", olen pahasti pakkasella. I'm looking at you, Novo Nordisk.

Tässä vaiheessa lienee turvallista sanoa, että indeksi tulee pestyä tänä vuonna. Pyrin jatkossakin hyvään tuottoon ja olen sitä varten valmis myös käyttämään aikaa osakkeiden metsästykseen. Voi olla että vuoden-kahden päästä minä ja monet muut saapuvat blogiini nauramaan tätä huonoja ideoita sisältävää kirjoitusta, mutta sen(kin) riskin olen valmis kantamaan.

Metsästysonnea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti